PDCA-cykeln, en vanlig modell över hur man planerar, genomför, återkopplar och agerar; grunden för kontinuerligt förbättringsarbete.

Om det är så att PDCA kommer in som en raktion på en händelse kommer man in i act-fasen, något har hänt och man måste agera. Man kastar löser planeringsbiten, genomför och kontrollerar om man han hanterat händelsen, förmodligen kastar man sig in i nästa varv.
Styrkan med PDCA är att den främjar kontinuerlig förbättring. Problemet är att den saknar övergripande styrning i sig själv, det är svårt att koppla den till strategier. Men det går.
En viktig utfall av företagsarkitektur är den strategiska planen. Förmodligen är det inte företagsarkitekten som tar fram verksamhetens strategiska mål eller ens verksamhetens strategier, men företagsarkitekten är naturligt den som sätter samma dessa strategier och åskådliggör helheten, möjliggör att olika delar av verksamheten kan se inte bara sin egen strategiska karta utan även omgivningens.
Företagsarkitekten jobbar med att beskriva de olika diciplinerna (verksamhet, verksamhetsstöd och infomration, samt teknik) på flera olika sätt vara ett är roadmaps. En Roadmap åtgårt från dagsläget och beskriver vart man vill nå, delmål och förändringarna som behöver göras i respektive steg.
Den strategiska dimensionen blir viktig vid förändringsarbetet, varje gång man skall göra något tänker man efter om det samtidigt finns en förflyttning man borde bidra till och tar med det i planeringen. Lägger man till den strategiska dimensionen till PDCA ser det ut så här:

Den gula linjen symboliserar den strategiska färdplanen eller roadmappen och ger styrning till respektive PDCA-cykel.